Hétköznapi csodavárás

Tamás és Péter

Anti-Bábel

Publikálva: 2015. október 19. 17:45:00

Érdeklődéssel figyelem a sok nyelv egyvelegét. Az, hogy egy idő után már illik az alapvető spanyol kifejezéseket tudni, az úgy rendben is van, addig meg jelbeszéddel, rábökéssel megoldja az ember, az egy dolog. Ami viszont roppant érdekes az az, hogy hogyan beszélnek egymás között a peregrinók. Azt gondolnánk, hogy az angol a közös nyelv. Tévedés! Nagyon sokan nem beszélnek angolul. Vagy nem akarnak. De azért még nincs világvége. Csodálatos barátságokat figyelhetünk meg olyan emberek között, akiknek semmilyen közös nyelvük nincs. És megértik egymást. Ez a Camino! Úgy is mondhatnám, hogy Anti-Bábel.
Vegyük például a veszprémi fiú, István és Vincenzino esetét, akikről az előző beszámolóban írtam. István magyarul és angolul beszél, a nápolyi derék ember pedig csak olaszul és franciául. Mégis együtt menetelnek már vagy 20 napja. Elválaszthatatlanok.  Itt hagy egészítsem ki egy picit Vincenzino karakterét, mert roppant csuda figura. Képzeljünk el egy modernkori garabonciást, csak nagyobb darabban, öregebb kiadásban, nagyobb és őszesebb szakállal.
Köpenye neki is van, botja is, de még van neki egy remek kis bélelt sapkája, amit hetykén félrecsapva hord.

A Camino legmagasabb részén

Publikálva: 2015. október 14. 21:45:00

Leon katedrálisaMegpróbálom egy bejegyzésbe sűríteni az utóbbi egy hetünket.
Mind az időjárás, mind a terepviszonyok nagy változatossággal szolgáltak. Volt benne minden: eső, szél, napsütés, nagyváros, néhány házas falu, sík terep, hegy... A zarándokok színes összetétele meg persze továbbra is áll. Carrión de Los Condes-ban például egy kanadai lengyellel ismerkedtünk meg. Rövid beszélgetés után este már együtt mentünk a zarándok misére utána meg persze gyakorlatba ültettük a közhelyszerű rigmust:
         Lengyel, magyar két jó barát,
         Együtt harcol, s issza borát.
Harcolni nem kellett...

Félúton vagyunk

Publikálva: 2015. október 09. 21:45:00

Előző bejegyzésemben éppen a lelkiséget hiányoltam. Az Úr intézkedett, de úgy, hogy megint röstellem hitetlen tamáskodásomat. Beloradóban a templomban egy kötetlen előadásba csöppentünk. A helyi pap nagyon közvetlen modorban beszélt a Caminóról egy színes összetételű csapatnak. Amikor meglátott, intett hogy foglaljunk helyet. Megkérdezte honnan jöttünk. "Ungría!"- szinte ujjongva ismételte, de gondolom a többieket is éppen olyan lelkesen fogadta előttünk. Nagyon bensőséges, személyes áldás után mondta hogy "now flash-flash" azaz állítsuk be telefonjainkat, tegyük le az első padra, majd beálltunk csoportképre, egy helyi emberke pedig sorban kattintgatta készülékeinket, miközben a pap egyfolytában énekeltetett. Jó kis este volt.

A 8. nap vége: Belorado

Publikálva: 2015. szeptember 30. 20:45:00

Kit mi hajt a Caminon?

Nem az üzemanyagra gondolok, hanem így 8 nap után talán van egy kis rálátásom a lelkiségre, ami a Caminon jellemző.
Talán egy francia zarándok társam, Jean-Pierre fogalmazza meg ezt a legfrappánsabban: a többség TOURIGRINO, utalás a túrázó zarándok mozaik szóra.
Nem tudom továbbá, hogy a kínálat igazodik a kereslethez vagy fordítva, de az egyes pihenő pontokon nem igazán van lehetőség lelki táplálkozásra, feltöltődésre. A fizikai feltöltődésre elég jó infrastruktúra áll rendelkezésre, viszonylag nagy tömeg elszállásolására, étkeztetésére, ellátására fel vannak készülve. Nagy átlagban elmondható, hogy a lelki igényt kielégítik egy jó kis múzeummal, amit egyébként korábbi egyházi infrastruktúrára alapoznak. Mondom valószínűleg ez az igény, hát ezt kapjuk.

Újra együtt

Publikálva: 2015. szeptember 27. 20:45:00

Szeptember 27 - Villamayor-Viana kb. 30 km.

A tegnap írtam az idilli Internacionáléról. Amikor írtam, akkor persze még idilli is volt az állapot. Viszonylag kevesen, csak az alsó ágyakban vagyunk az említett japán, a két koreai es egy francia házaspár. Mindenki nyalogatja aznapi testi-lelki sebeit, aztán lassan pihenőre terünk. És ekkor bumm! Ajtó ki! Megjöttünk! Na kik? Hát persze az amcsik. Már csak a felső ágyak szabadok, azokat elfoglalják, aztán persze panaszkodnak, hogy melegük van. Kétségtelenül nincs "lekondicionàlva" 16 fokra, ahogyan ők szeretik. Ezért villany felkapcs, erkély ajtó ki... és... egy denevér be. Másfél óra azzal telik, hogy, „oh my God" valamit tenni kell, még a tulajt is felrángatják, de a denevér akkor se megy ki. Tipikus felszabadító jelenet: megérkezik az amcsi sereg, minden a feje tetejére áll... oszt másnap úgyis mindent itt hagynak...

Camino Baszkföldön

Publikálva: 2015. szeptember 26. 09:00:00

Szeptember 25-26. Cizur Menor - Villamayor de Monjardin.

Pamplonábol már nagyon ki akartam jutni, ezért a következő kisvárosban szálltam meg. Cizur Menorban a Máltai Rend menedékházában. Gyönyörű helyen fekszik. Pazar a kilátás. Egy-két korábbi útitársat is felfedezek. Egy 12. századi templom mellett van a szállás. Bemegyek imádkozni. Örökmécses sehol. Tabernaculum sem. Valami oltárféleség, a falak pedig tele az összes eddigi nagymester portréjával.

Az első kilométerek

Publikálva: 2015. szeptember 24. 14:30:00

Szeptember 22-23.  Roncesvalles-Zubiri

- Roncesvalles apátság. Este későn érkezek. Már javában esik az eső. Apró szemű hegyi eső. Zarándokszálló, 40 ágyas szoba. Este szentmise. Több nyelven olvasmány, könyörgés. Minden ország megemlítve ahonnan zarándokok indulnak. Nagyon meghatott.

- Másnap korán indulunk.7-kor. Be szeretnék menni a templomba még egyszer indulás előtt, de zárva. Fura. Egész éjjel szakadt az eső. Apró szemű de kitartó. Szinte egész nap végig kísért. Egy-egy komoly széllökés is fűszerezte, hogy a nyakunkba bővebben jusson a fákról.

- Az esőben es a hajnali homályban egy tábla: Santiago de Compostela 790 km. Észnél vagy, ember?

09.22. - Barcelona,

Publikálva: 2015. szeptember 23. 08:00:00

.....Plaza de Santos - avagy ima a hajléktalanokért

Nem így akartuk. A tervek szerint vagy a barcelonai reptéren vagy a főpályaudvaron (Sants) éjszakáztunk volna mielőtt tovább megyünk vonattal Pamplonába. B tervként jó lett volna egy olcsóbb szállás a pályaudvar környékén. Az A terv hamar füstbe ment: sem a reptéren sem a pályaudvaron utas nem alhat éjszaka, távol tartandó a hajléktalanokat. A B tervnek meg a mutációja sem volt járható, ugyanis nem hogy olcsó, de méregdrága szállás sincs így last minute-ban Barcelonában így szezon közepén szeptemberben.